Svenska
Gamereactor
recensioner
7 Days to Die

7 Days to Die

Bra idéer blir lemlästade av tekniska problem och avsaknaden av finputsning..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Magen skriker av hunger medan vi finkammar varenda centimeter av det övergivna huset. Klockan närmar sig midnatt och vi behöver verkligen vara tillbaka i basen innan dess. Då hittar vi den, en kartong med bönor som gömde sig i lådan längst ner. Problemet är bara att om vi äter nu blir vi uttorkade, hela tio poäng, vilket vi inte har råd med just nu. Speciellt inte med vår dysenteri i full effekt. Vi lägger bönorna i ryggsäcken och går ut genom ytterdörren.

Det har varit en bra dag idag. Ryggan är fylld med vapen och andra resurser, men vad är det vi hör? En zombie? Men var är den, det finns ju ingenting inom synhåll. Plötsligt uppenbarar den sig, klädd som sen sjuksköterska, framför oss. Vi trycker frenetiskt på attack-knappen i hopp om att kunna vinna striden innan vi blir av med vår sista millimeter liv. Vårt basebollträ (som är utrustat med spik) lyckas inte träffa en enda gång, skärmen fryser till och vi ligger plötsligt döda på marken. Då är det dags att göra om alltihop, igen.

7 Days to Die
Det här är ett fult spel, med många tekniska skavanker som irriterar.
Detta är en annons:

Scenariot ovan beskriver det mesta av vår tid med 7 Days to Die. Överlevnads/crafting-spelet från The Fun Pimps utspelar sig i en halv-realistisk värld där du måste tänka på saker som att äta, dricka, bygga skydd, tillverka kläder och vapen. Det är själva konceptet och upplevelsen, och visst är det intressant. Tyvärr lider spelet av gammal, horribel grafik, grava tekniska problem och avsaknad av polering.

Först och främst, grafiken är helt horribel (som sagt). Karaktärer och omgivningar kan med enkelhet misstas för att vara från ett 15 år gammalt spel. Allting är suddigt med skarpa kanter och animationerna är hackiga. Som om inte det räckte där är även bilduppdateringen i Playstation 4-versionen dålig, som bäst, och bilden fryser fast ett par sekunder lite här och var. Utvecklarna har dessutom försökt att få bukt med detta genom att lägga till en dimma som gör att du knappt ser mer än näsan framför dig, vilket bara resulterar i en gräslig design.

Med problem som dessa förväntar vi oss åtminstone en detaljerat och fängslande värld men de slumpmässigt genererade områdena är extremt platta. Förbered dig på att se flera kvadratkilometer av livlösa områden som inte sticker ut från varandra överhuvudtaget.

7 Days to Die
Bilduppdateringen lämnar en hel del att önska. Det är inte sällan som den ställt till med problem för oss i kniviga situationer.
Detta är en annons:

Lyckligtvis är spelbarheten inte fullt lika dålig som de tekniska delarna. Ditt mål är enkelt; överlev så länge du kan. Som vi sa tidigare är det inte bara zombie-snusket som är ditt enda problem utan du måste ta hänsyn till allt i din omgivning. För att handskas med hunger och törst måste du jaga djur, samla grönsaker eller söka igenom hus efter olika typer av burkmat. Temperaturen är också någonting som du måste hålla ett öga på och det är viktigt att klä sig efter väder. Är det för kallt måste du se till att du har exempelvis djurhudar som kan värma dig och är det för varm är det bäst att du hittar lite skugga. Lyssnar du inte till behoven kommer dina värden att minska och fortsätter du vara ignorant kommer du slutligen att dö.

Sjukdomar och skador är också någonting du måste tänka på, under våra genomspelningar dog vi av infektioner, dysenteri och andra otäcka åkommor du helst inte vill komma i kontakt med i en värld där antibiotika är sällsynt. Den här funktionen kommer dela på spelarbasen, vissa kommer hata det medan andra kommer älska det och tycka att det lägger till extra spänning. Att se en mätare ticka nedåt mot din död samtidigt som du slåss mot zombies i jakten på medicin är stressigt och spännande.

7 Days to Die
Medan sjukdomar utan tvekan inte kommer gå hem som ett kul inslag för alla tyckte vi att det tillförde ett visst mått av spänning.

Något som inte är spännande är spelets strider. Det finns bara en attack att utföra och lyckas du väl träffa så känns det fjuttigt och inte alls särskilt tillfredsställande. Spelkontrollen är dessutom oprecis och gör att spelets strider känns klumpiga och repetitiva. Variationen i fienderna är också dålig och gör att det blir trist att klubba zombies efter ett par timmar. Även din vapenarsenal blir lidande av redan nämnda problem. När du inte kan känna skillnaden på en slägga och en träplanka blir du tvingad att förlita dig på spelets hemska menyer för att ta reda på vilket vapen som faktiskt gör mest skada, och du kommer behöva tillbringa mer tid i menyerna än vad du vill.

En handkontroll är alltid begränsad av hur många knappar den har, vilket gör att du endast har ett par genvägar tillgodo. Behöver du tillverka någonting så måste du in i menyerna, hitta vad du söker i en lång lista, in i en annan meny och trycka på "Craft". Spelet pausas inte när du gör detta och det blir snabbt uppenbart att 7 Days to Die är gjort för PC och utvecklarna hittade inga vettiga sätt att porta dessa funktioner till konsol.

7 Days to Die
Att slåss mot zombies känns aldrig smidigt eller intuitivt. Det är givetvis ett problem.

Strid är dock inte det enda sättet du kan överleva på. I 7 Days to Die kan du bryta ner allt du hittar till användbara resurser och sedan tillverka någonting du behöver. Vapen, ammunition, möbler, fönster, kläder och mat kan tillverkas. Du kanske inte kan bygga precis vad du vill men vi har sett några verkligt imponerande konstruktioner. Många har försökt att överleva genom att bygga oförstörbara fort, en förståelig taktik när det finns så pass mycket att tillverka.

En nackdel med spelets byggsegment är att det är rutbaserat, vilket resulterar i att du inte får exakt den designen du hade tänkt dig. Den aningen antika lösningen gör att vad som skulle kunnat bli en rolig del inte riktigt når sin fulla potential.

Att ge spelarna valmöjligheter är någonting The Fun Pimps onekligen har satsat mycket på, inte bara med tanke på de olika sätten du kan överleva på utan också på en mer fundamental nivå. Du kan bestämma hur långa dagarna respektive nätterna ska vara, hur aggressiva fienderna är, hur mycket saker du tappar om du dör, effekterna av sjukdomar och mycket, mycket mer. Det är helt klart bra möjligheter att ha men det hjälper tyvärr inte i det stora hela när våra klagomål gäller spelets grundpelare. (Funktionerna är dock superba för streamers eller om du vill spela split screen). Spelet är roligare med vänner, även om det mest handlar om att skratta åt spelets tekniska problem tillsammans med någon.

7 Days to Die
Att bygga dina egna konstruktioner är en bra idé på pappret men det är tyvärr inte genomfört på ett optimalt sätt.

7 Days to Die låter dig fokusera på att överleva i ogästvänliga miljöer och det mesta här hade kunnat vara underhållande om det inte vore för de tekniska bitarna. Att försöka överleva är kul i sig om du kan bortse från den gamla grafiken och den dåliga bilduppdateringen. Tyvärr är omgivningarna tråkiga och striderna blir aldrig spännande vilket gör att det hela känns monotont och repetitivt efter bara en kort stund. Just nu känns det som en Early Access-titel (om du spelar på PC så är det faktiskt det). Om du är snuskigt sugen på ett överlevnadsspel med tillverkning och kan bortse från dessa saker kan det vara värt en titt. Om du inte är det rekommenderar vi dig att göra samma sak som om du skulle möta ett gäng zombies på riktigt; håll dig undan.

HQ
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Grundkonceptet är grymt, massor av inställningsmöjligheter
-
Antik grafik, tråkig värld, oinspirerade strider, dålig spelkontroll, hemsk bilduppdatering, buggigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content