Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sonic Frontiers

5 Snabba: Sonic Frontiers

Den blå igelkotten från yttre rymden är tillbaka! Den här gången i en någorlunda öppen spelvärld och vi har svaren på era frågor. Åtminstone på 5 av dem...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett nytt Sonic-spel alltså! Härligt! Och med ett nytt upplägg? Berätta allt, vad kan jag förvänta mig?
En hel del nytt och en del gammalt! Sonic Frontiers är på många sätt Segas svar på Zelda Breath of the Wild och vår blå igelkottevän kommer den här gången att få rusa runt bland öppna landskap i en serie av "open-zone"-öar vid namn Starfall Islands. Det är alltså inte ett komplett open world-spel som Links senaste äventyr utan egentligen lite mer i stil med Super Mario Odyssey där ett flertal något mindre öppna ytor är tillgängliga för all möjlig typ av utforskning. Totalt 7 öar kommer vi att bjudas på där alla har sina egna unika miljöer och vi kan således förvänta oss att få springa runt bland ruiner och bråte på bland annat sandön Ares Island som nyligen visades upp på Gamescom och Kronos Island som är en något mer grönskande men karg plats. Utöver riktningen med något sånär öppna spelvärldar så kommer det att finnas en hel del klassiska Sonic-banor att spurta runt på under äventyrets gång. Dessa nås främst genom något som kallas för Cyberverse som är en digital plats i cyberrymden där Sonic får återuppleva gamla minnen i form av klassiska nivåer från serien. Vi kan således vänta oss att än en gång få springa oss varma på de bekanta slätterna på Green Hill Zone samt många fler banor som de mer inbitna fansen garanterat kommer att känna igen. Att få seriens gamla inbitna Sonic-fans att att le snett av nostalgi verkar vara ett av huvudmålen här men vi hoppas att Sega och Sonic Team även ger en rejäl dos med kärlek till Sonic Frontiers nya orginalbanor. Vädret spelar dessutom in i banornas framställning och beroende på högtryck, nederbörd samt tid på dygnet så kommer olika specifika händelser och förutsättningar att förändras.

Sonic Frontiers
Här har vi minsann sprungit förr! Green Hill Zone har dock aldrig varit så detaljrik!

Det låter som en storsatsning från Segas håll! Öppna ytor har ju aldrig varit Sonics grej men det blir säkert skoj! Men vad har hänt med Sonics vänner? Var är Tails och gänget?
Frukta icke! Sonics ack så färgglada följarskara kommer självklart att återfinnas även i Sonic Frontiers. Redan i spelets inledande fas är Sonic, Tails och Amy på resande fot tillsammans i det klassiska Tornado-flygplanet men separeras snart av trubbel när ett mystiskt maskhål slukar alla tre. Därefter kommer en stor del av äventyret att cirkulera kring att hitta och rädda dina vänner från öarnas klor där robotar, AI:s och andra ruskprickar kommer att göra sitt yttersta för att stoppa fritagningen. Tails och Amy är dock inte de enda av Sonics gamla polare som kommer att behöva assistans utan flera välkända ansikten som katten Big och Knuckles har också en given plats på rollistan och utöver dessa kommer vi också att få stifta ett par nya bekantskaper på Starfall-öarna där en mystisk flicka vid namn Sage troligtvis kommer att spela en betydande roll.

Skönt att höra! Jag vet inte vad jag hade gjort utan Big the Cat på spelmarknaden i ytterligare ett par år. Vad tror vi om fiender då? Robotar och AI:s säger du, men vem är huvudskurken?
Det hade ju knappt kunnat få kallas ett Sonic-spel om inte seriens egna rödklädda mustasch-marodör till vetenskapsman var delaktig på något sätt. Självklart är Dr Eggman tillbaka och agerar antagonist även i Sonic Frontiers. I samma veva som flygplanet med Sonic, Tails och Amy dras in i maskhålet som till slut tar dem till Starfall Islands så lyckas Eggman sugas in i Cyberverse när han aktiverar öarnas säkerhetssystem. Därifrån kommer han förmodligen att ställa till en hel del oreda som vi hoppas få se mer av snart. På det mer allmänna planet är det dock främst robotar och annan AI-teknik som står på stryk-listan under Sonics framfart och där kan vi vänta oss plåtburkar i alla möjliga storlekar och former. Då snackar vi allt ifrån små busenkla kanonmat-fiender till något mer avskräckande motståndare i stil med minibossar stora som Finlandsfärjor. Sistnämnda verkar återfinnas på specifika platser runtom i den öppna spelvärlden på ungefär samma vis som liknande motståndare från exempelvis Elden Ring gör. Sättet som Sonic hanterar dessa mördarmaskiner på varierar i ganska stor utsträckning där vissa inte begär mer än en rättfram attack och hoppa undan-mentalitet medan andra kräver mer invecklade strategier i sin bekämpning.

Detta är en annons:
Sonic Frontiers
Vi vill tacka robot-draken för att den så snällt väljer att bygga en väg för Sonic att springa på, mitt i stridens hetta. Kampen hade blivit mycket jobbigare utan den.

Doctor Robotnik heter han faktiskt. Nu får du sluta upp med öknamnen. Men hur som helst. Går det snabbt då? Det är ju ändå Sonic vi pratar om.
Det gör det! Åtminstone om du vill det. Sonic Frontiers låter dig välja mellan två lägen att uppleva spelet på. "Action" och "High Speed" mode. Förstnämnda är bättre lämpad för nyare spelare där mycket fokus har lagts på att göra plattformandet och striderna mer tillgängliga. Det är dessutom möjligt att ställa in ett särskilt combat-läge där många av Sonics nya kombo-attacker går att utföra med ett enkelt knapptryck. High Speed mode däremot är mer designat för de mer inbitna Sonic-fantasterna som är bekvämare med när det går fort och vill ha snabba rörelser som huvudfokus. Den sanna Sonic-upplevelsen om man får vara så fräck nu på förhand.

Vad är det för nya attacker du pratar om? Kan jag göra mer än att rulla ihop mig till en boll och skjuta iväg mig själv som en kanonkula?
Det kan du ge dig på! Det finns faktiskt en hel del nya attacker i Sonics tidigare ganska snåla arsenal. Ett helt färdighetsträd med olika offensiva färdigheter finns tillgängligt och låter dig välja och vraka mellan en drös av slagkraftiga manövrar. För att låsa upp dessa krävs att du spenderar färdighetspoäng som du samlar på dig under äventyrets gång och på menyn finns ljudvallsbrytande sparkserier, akrobatiska anfall från ovan och olika typer av blåa energifält som antingen kan innesluta fiender eller slungas som projektiler, bara för att nämna ett fåtal. Att Sonic har blivit en riktig krigare råder det inga tvivel om och vi på redaktionen ser rikligt fram emot att lära oss mer om vår blå igelkotts mer offensiva färdigheter när Sonic Frontiers släpps längre fram.

Sonic Frontiers
Fungerar en välriktad 90-gradersspark mot en tolv kubikmeter tjock stål-väktare? Vi hoppas det!
Detta är en annons:

När släpps det då? När kan jag och Sonic återförenas på min favoritkonsol? Kommer det för resten till min favoritkonsol?
Nu ställde du en sjätte fråga, min vän. Ett opassande övertramp i en artikelserie med namnet "5 Snabba" men jag blundar, bara för den här gången, för att jag gillar dig. Angående formatet så kan jag lugna dig med att Sonic Frontiers kommer till samtliga av dagens moderna konsoler samt PC. Vare sig du avnjuter dina spel på Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X|S eller Switch så kommer det här vara ett äventyr tillgängligt för dig. Sen kan jag gladeligen informera att releasen faktiskt inte ligger längre bort än lite drygt två månader in i framtiden. Den 8:e november är det dags att återse Sonic, Tails och gänget igen och vi ser fram emot ett nytt upplägg än vad serien hittills har gjort oss vana vid. Hoppas bara att den nya modellen klär ett spel signerat Sonic Team.

Relaterade texter

8
Sonic FrontiersScore

Sonic Frontiers

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Sonic Team har för första gången släppt lös Sonic i en öppen spelvärld och Henric är inte besviken över deras beslut...



Loading next content