Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Katana Zero

5 snabba: Katana Zero

Om bara någon dryg vecka släpps Hotline Miami-inspirerade Katana Zero till Nintendo Switch och PC. Kim berättar allt du behöver veta inför premiären.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Katana? Har det något att göra med Katina i Mortal Kombat?
Nja, så är inte riktigt fallet, men häng inte läpp för det. Istället rör det sig om ett pixelbaserat 2D-actionspel med svärd och ninjor. Och en hel del neon för den som är attraherad av sådant. Gäsp, tänker ni - pixelspelen måste ju bara dö ut snart? Ett av fjolårets bästa spel stavas Dead Cells, som var pixelporr i dess renaste form. Spelet visade verkligen att "pixelgenren" fortfarande är att räkna med, bara det görs på ett snyggt och innovativt sätt. Ur den bemärkelsen ser Katana Zero ut att kunna bli en riktig höjdare, med snortajt spelmekanik och underbar estetik.

Svärd hit och dit. Men vad gör man egentligen, är det ett 2D-Sekiro?
Katana Zero har faktiskt en del likheter med det nyligen släppta Sekiro: Shadows Die Twice. I alla fall aspekten med att varje svärdshugg kan vara förödande - då en träff på din karaktär slukar din livsmätare likt en Jonas Mäki som suger musten ur en lakritspipa. Men likheterna kanske slutar där. Detta är inget äventyr a lá From Software. Katana Zero är snarare en sidoskrollande version av Hotline Miami, där du förväntas slakta fiender på löpande band. Allt i en väldigt stiliserad estetik. Vad annars?

Spelet beskrivs av utvecklaren Justin Stander som en zen-liknande upplevelse i våldsamheter. Vad zen har att göra med våld är oklart, men vi antar att det handlar om att hamna i något slags läge där allt bara flyter på. Och inte flyter på i den bemärkelse att redaktionens yngsta medlem, Adrian, utsöndrar diverse kroppsvätskor framför sin Kinect.

Katana Zero
Våld i mängder!
Detta är en annons:

Varför ska jag bry mig om detta, då?
Om du är ett fan av svåra spel, och pixelerad grafik är detta spelet för dig. Du kan skicka tillbaka kulor till dina motståndare med ditt svärd (precis som i verkligheten), och använda dig av stilistisk ultrarapid. Allt detta medan ett neondränkt åttiotals-soundtrack pumpar på i bakgrunden. Nivåerna är också väldigt korta, vilket gör att du med enkelhet kan klämma in en timme både här och där. När en bana väl är färdig får du en chans att se en återblick av allt ditt dödande med ett händigt verktyg som påminner om mekaniken i Super Hot.
Hur grymt låter inte detta?

Jag hoppas verkligen att det går snabbt att starta om en nivå vid eventuellt dödsfall?
Kommer du med krav nu? Nej, men så här är det ju. Att dö i Katana Zero är inte en stor grej. Precis som i Super Meat Boy kan du starta om nivån direkt med ett simpelt knapptryck. Att dö betyder inte nödvändigtvis att du har gjort något fel, bara att du fått lite mer information kring vad som fungerar och inte. Det finns en liten twist i Katana Zero som går ut på att alla misslyckade försök till att klara en nivå utspelar sig i huvudkaraktärens huvud. Det du gör är att gå igenom flertlaet olika scenarios för att bygga upp dig en förståelse kring respektive nivå. Om du sparkar upp en dörr och möts av en onding med hagelbrakare kanske du åker på däng. Men du har då lärt dig någonting. Och du kan hitta en alternativ väg framåt. Så, döden är bara ännu ett verktyg för att ta dig vidare i Katana Zero. Inte helt olikt de system som finns implementerade i Dark Souls.

Katana Zero
Ja, fult är det inte.

Jaha, men när släpps det då? Och vilka plattformar?
Du behöver inte vänta länge på att börja smiska på allehanda ohyror med din katana. Katana Zero släpps den 18:e april på Steam och Nintendo Switch. Vi kan nästan garantera att Switch-versionen kommer vara den trevligaste. Ett bärbart Hotline Miami med svärd låter ju bara för bra för att vara sant.

Detta är en annons:

Missa inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
5 snabba: Team Sonic Racing
5 snabba: The Last of Us - Part II
5 snabba: Assetto Corsa Competizione
5 snabba: Control
5 snabba: Conan Unconquered

HQ

Relaterade texter

1
5 snabba: Katana Zero

5 snabba: Katana Zero

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Kim Jakobsson

Om bara någon dryg vecka släpps Hotline Miami-inspirerade Katana Zero till Nintendo Switch och PC. Kim berättar allt du behöver veta inför premiären.

0
Massor av blod i kommande Katana Zero

Massor av blod i kommande Katana Zero

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Skaparen av det kommande 80-talsinspirerade Katana Zero, Justin Stander, lät nyligen berätta för Gamereactors TV-team hur det vankas betydligt mer blod i spelet tack vare...

2
Tre oförskämt heta, kommande, pixelspel

Tre oförskämt heta, kommande, pixelspel

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Under denna vecka skriver vi så mycket vi bara kan om kommande pixeltitlar och efter att ha tipsat om bland annat Paprium, Moonlighter, Tower 57 och Huntdown är det nu dags för tre till...



Loading next content