Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Beyond Good & Evil 2

5 snabba: Beyond Good & Evil 2

Det är dags för 5 snabba om Ubisoft Montepelliers omdiskuterade uppföljare till kultklassikern Beyond Good & Evil...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sida vid sida med de mytiska giganterna Half-Life 3 och, upp till förra året; Red Dead Redemption 2, står uppföljaren till Ubisofts Beyond Good & Evil: Beyond Good & Evil 2. Efter att ha varit under utveckling i över ett decennium och konstant hintats om i form av smygande Instagram-poster och kryptiska inlägg i cyberspace, har det nu gått så långt tid att vi fått ett någorlunda grepp om vad det är.

Så, först och främst; vad är Beyond Good & Evil 2?
Förutom att vara uppföljaren (därav tvåan) till det första Beyond Good & Evil, är det också dess prequel (berättar alltså historien om hur det var innan det första spelet) och en rätt upplevelse som ska vänta oss. Storymässigt är det mer av en historia om förtryck, slaveri och uppgången av en ny ras (hybrid mellan människa och djur) än en konspirationshistoria om läskiga regeringsfigurer och hjältemodigt tillbakakämpande. Och ja, fans av första spelet behöver inte oroa sig; både Pey'j och Jade återkommer. Vad som dock är oklart (liksom mycket annat) är vilken roll dessa kommer att spela under äventyrets gång och exakt vad som förändrats sedan sist.

Beyond Good & Evil 2
Även om kända ansikten kommer att återkomma, är det oklart vilken roller de kommer gränsla.

Mer centralt denna gång är vad Ubisoft själva kallar rymdpirater och det är en kapten över dessa som du kommer axla. Och även om det till en början kan kännas rätt basic med enbart en sköld, klinga och pistol, kommer både din karaktär och dina vapen att kunna skräddarsys med så kallade "auguments". Dessa peppande påhäng ger dig olika förmågor och möjligheter, vilka du uppmuntras att experimentera med. Är då ny på marknaden? Sätt in en stöt med trollbindande elektricitet. Eller, bara för att du kan, lås in dem i en bubbla. Tänk bara på att samma teknik kan användas av dina fiender.

Detta är en annons:

Så vad då skräddarsydda detaljer?
Ja. Utöver din egen karaktär och vad denna bär med sig, kan du kommendera skepp för att sedan pilla med dessa till fa... <em>Va? Vad då stop? Annat ordval? Fine.</a> ...till dess att du slår rot. Skepp kan byggas om; vingar, motorer, lack och bestyckning kan alla anpassas och utrustas med samma auguments som dina vapen. Exempelvis kan du avfyra läkande missiler på dina kamrater. Och mindre läkande, mer målsökande, missiler mot dina motståndare. Detta kommer också behövas, då större fiender är kraftigare, tål mer stryk och kräver hårdare handskar för att dyka under.

Beyond Good & Evil 2
Historien är än så länge rätt hemlig. Eller snarare okänd. Dock kan vi säga att det rör sig om viss slavhandel.

Har ju hört att spelet är rätt stort, hur är det med det?
Spelet är minst sagt enormt. Nog för att vi har en hel gammakvadrant att utforska, antingen ensamma eller tillsammans med andra, finns det en plats vi på förhand förälskat oss lite extra i - Ganesha City. Ganesha City känns som en perfekt blandning mellan Hercuels antika Grekland och Bioshock: Infinites svävande Columbia och är, byggd vertikalt på renodlade klasskillnader (de rika på toppen och de fattiga på botten, tvingade till ett liv i samma stadsgrund som de själva jobbar för att upprätthålla), en av många platser i solsystemet System 3 som vi kommer att få utforska. Av det vi sett hittills ruvar den förhoppningsvis på oräkneliga hemligheter som bara väntar på att upptäckas. Allt från arkitekturen, till färgerna, till variationen av folk som rör sig fritt fram och tillbaka känns helt rätt och något vi hoppas kunna få ta del av så snart som möjligt.

Men, vad innebär det då? Med en enorm värld det vill säga.
Saken är den att även fast det är ett onlinelir fullt möjligt att utforska med vänner, är det inget krav. Skulle du och polaren få för er att gå skilda vägar är det fullt möjligt och ni båda kommer säkerligen hamna i helt olika trubbel, totalt oberoende av varandra.

Detta är en annons:
Beyond Good & Evil 2
Skepp kommer spela en stor roll och du kommer, till stor del, kunna bestycka dessa efter eget huvud.

Är det sant att det här har utvecklats tillsammans med fansen?
Mer eller mindre, ja. Medan man inte släppt in dussin med ivriga anhängare, påtända på kreativitet, har man genom partnerskap med plattformen Hitrecord gjort det möjligt för fans att skicka in bidrag. Dessa kan vara konceptritningar, manus (säg dialog), ljudinspelningar (av sagda dialog) och andra idéer som de tycker passar. Det fina i kråksången är att de som skickar in och tas med också får betalt, vilket är en snygg gest mot en mer community-driven utveckling. Detta är något vi uppskattar och gärna ser fler utvecklare tillämpa.

Det är ett evighetsprojekt, det behöver du inte påpeka. Men säg mig, när kommer det?
Det är en väldigt bra fråga. Medan vi inte har något konkret svar i nuläget, vet vi i alla fall att en beta, om allt går som det är tänkt, ska släppas någon gång senare i år. Men att hoppas på ett datum någon gång under nästa år är nog i det mest optimistiska laget. Hur mycket vi än vill tro att så är fallet.

Beyond Good & Evil 2
Även om vi än så länge pratat en del om Ganesha City, finns det mycket mer att säga om den oändliga galaxen bortom stjärnorna.

Relaterade texter



Loading next content