Svenska
Gamereactor
förhandstittar
A Plague Tale: Requiem

5 snabba: A Plague Tale: Requiem

Mängder av ny information från Gamescom har fått oss att längta efter mer pest och fransk medeltid. Här är allt du behöver veta....

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vart är Amicia och Hugo på väg nu då?
Bara ett par månader efter helvetesresan A Plague Tale: Innocence är syskonparet de Rune i säkerhet i sydfranska Provence, en region som är ännu helt besparad norra Frankrikes pestråttor och krig. Tillsammans med mamman och alkemisten Lucas tycks syskonen ha alla möjligheter att leva ett åtminstone nästan normalt medeltidsliv. De hinner dock inte fira sin överlevnad med ett enda glas Cabernet Sauvignon innan helvetet bryter lös igen. Råttorna följer nämligen Hugo vart han än går. De väller plötsligt fram från under golven, väggarna och taken, och Amicia har inget annat val än att följa lillebroderns dröm om en mystisk ö kallad "Two Teeth Island". Det bjuds på betydligt mer färg, ljus och saltstänkt medelhav denna gång, och därför blir det nästan svårt att tro på Kevin Choteau, Game Director på Asobo Studios, när han säger att resan nu handlar om att lösa saker en gång för alla. Förra spelet var bara början och "oskuldsfullhet", detta är en Requiem - en dödsdans. Hugo ska bli kvitt sin sjukdom och inte bara marginellt friskare. Ingenting pekar dock på att detta skulle vara en planerad final för A Plague Tale-sagan.

A Plague Tale: Requiem
Mer färg och miljövariation utlovas.

En vandringssimulator med strider emellanåt? Non!
Enligt Kevin Choteau gällde kritiken mot det första spelet ofta dess linjäritet. Amicia och Hugo de Rune vandrade genom förtäckta korridorer som bröts upp med ett pussel eller en strid med på förhand givna lösningar. Det första spelets händelser har på gott och ont härdat vår franska protagonist, och därför är hon nu redo att slåss på riktigt. Men bara för att Amicia numera är utrustad med både kniv och armborst betyder det inte att du nödvändigtvis behöver använda dem. Dynamik och valfrihet står i centrum, och varken miljöer eller mekaniker ska lika tydligt signalera att "nu är det strid" eller "nu ska du smyga". Det är absolut inte tal om "open world", men förhoppningsvis gör detta att världen upplevs som mer sömlös och levande.

Kan Hugo ta hand om sig själv nu då, s'il vous plaît?
Barn kan ibland upplevas som lite väl hjälplösa i spel, och A Plague Tale: Innocence var ännu ett magstarkt exempel på detta. Med tanke på att bara ett par månader förflutit sedan förra spelet hade man kunnat tro att det inte hänt så mycket på den fronten, men tvärtom! Hugo har nämligen hunnit bli en del av the Rat Pack. Då menar jag inte att han har tagit plats bredvid crooner-legender som Frank Sinatra, Dean Martin och Sammy Davies JR., utan att han har lärt sig att bokstavligen kontrollera råttorna. Genom tankeöverföring kan Hugo leda hela råttarméer att ha ihjäl fiender och lösa pussel, men kraften är inte odelat positiv. Istället för att bli uppäten av råttorna, riskerar han nu att förgöras inifrån och ut. På förhand låter det onekligen som att Hugo blivit en mer komplex och rund karaktär.

Detta är en annons:
A Plague Tale: Requiem
Självklart står fortfarande död, mörker och elände i centrum.

Har livlösheten från föregångaren råtts bot på?
A Plague Tale: Innocence var, framförallt i remaster-versionen till Playstation 5, otroligt snyggt. Samtidigt lämnade vissa grafiska detaljer som ansiktsanimationer och läppsynk mycket att önska i förhållande till genregiganter som the Last of Us 2 och God of War. Requiem ser redan nu minst dubbelt så snyggt ut, vilket förstås har att göra med att det är exklusivt till nuvarande generations hårdvara (låt inte den utlovade Nintendo Switch-versionen skrämma bort er - det gäller strikt streaming, det är inget som hindrar övriga versioner att spänna musklerna). Lyckligtvis har Kevin Choteau uttryckligen kommenterat föregångarens livlöshet. Till Requiem har Asobo Studios inrättat och använt sig av sin egen motion capture-studio för att kunna tränga ner på detaljnivå i ansiktsuttryck och läppsynkning. Därtill har föregångarens teaterfonds-aktiga bakgrunder kunnat levandegöras med mer komplexa ljuseffekter och minst sex gånger så många råttor, nu när den gamla generationens konsoler inte håller tekniken (och råttorna) tillbaka.

A Plague Tale: Requiem
Denna gång färdas vi även till båts.

Råttpest eller Covid-19, finns det risk att Requiem försenas ytterligare?
Nej, eftersom Asobo Studios nyligen gick ut med att spelet gått guld, lär vi med 99 procents säkerhet få lägga händerna på A Plague Tale: Requiem den 18 oktober (enda kända exemplet på att ett spel skjutits upp trots guldstatus är Cyberpunk 2077), och det ingår dessutom med Game Pass redan från dag ett. Dessutom får vi anta att utvecklarna vill ha ut spelet i god tid innan spelvärlden riktar sin uppmärksamhet mot God of War Ragnarok den 9 november.

Detta är en annons:

Relaterade texter

8
A Plague Tale: RequiemScore

A Plague Tale: Requiem

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Hugo och Amicia De Rune återvänder till en ny generation spelkonsoler, och den groteska pesten som följer de båda syskonen i hälarna ser bättre ut än någonsin...



Loading next content